דף הבית  |  התחבר   |  חשבון אישי

גרר ירושלים
21/01/2012   היו זמנים   וינשטוק צבי
סיפרה של מחלקת הגרר בירושלים
לארכיון אגד נמסרו תמונות של מחלקת גרר ירושלים שפעלה כיחידה עצמאית בראשותו של דני פלונסקי.מערכת אתר אגד02 פגשה את דני היום גמלאי האגודה שהעלה זיכרונות מהתקופה בו ניהל את מחלקת הגרירה,דני היה יוצא לשטח מצוייד במצלמה מצלם בעצמו אירועי גרירות וכך אירועים חשובים שקרו באזור מתועדים בתמונות,לכל תמונה ישנו סיפור והחוויות של דני מעבודתו היו רבות לא ניתן לכתוב על כולם ואנחנו הסתפקנו במעט והתמקדנו בסיפור מחלקת הגרר הירושלמית. מספר דני התחלתי את עבודתי כנהג בסניף גונן לאחר מכן שימשתי בתפקיד סדרן,פקח,עבדתי בריכוז ובתנועה שימשתי מנהל מסעדה בגונן וחזרתי למשק בתפקיד סדנאי עברתי למחלקת המיזוג והמרכב בכור שבעטרות,ולבסוף הוטל עלי להקים את מחלקת הגרירה של אגד בירושלים עקב היותי בעל ניסיון בגרירות שזהו המקצוע הצבאי שלי. קבלתי לאחריותי רכב גרר שמסוגל להרים 25 טון,שני דחפנים,ו- -4 סדנאות ניידות,המחלקה הייתה צמודה לריכוז בתלפיות ומנתה 12 חברים.

על מנת להקנות לצוות ניסיון ומיומנות הייתי מעביר להם השתלמויות בגרירה אחת למספר חודשים באמצעות אוטובוס ישן שיצא משימוש,הייתי מדרדר אותו  בשטח טרשי ואז נסענו לחלצו וללמוד את כל הבעיות והקשיים שהם מנת חלקם של חילוצים אלה כך למדו החברים להתגבר על תנאי השטח ולתפעל את הכלים בצורה מיומנת.המחלקה פעלה 24 שעות ביממה. אזור הפעילות שלנו היה מרחב ירושלים שטחי יהודה ושומרון  אזור בית שמש וחלקים משפלת החוף,היו אלה ימים של פיגועים בתחבורה באמצעות בקבוקי תבערה ואנחנו יצאנו לאזורי הפיגוע להוציא אוטובוסים שרופים בחלקם בליווי הצבא,זכורה לי הגרירה של האוטובוס שנשרף ביריחו נסענו לשם עם גלגלים חדשים היות והאוטובוס נשרף בצורה כזאת שלא נשארו לו גלגלים,הקושי היה להתקין לו צמיגים חדשים ובסופו הצלחנו לאחר מאמץ רב להביאו למוסך עטרות.מוסיף דני באזור ירושלים הייתה לנו עבודה מרובה עקב תאונות ואירועים בטחונים  יצאנו עם הגרר הכבד או דחפנים ולעיתים גם עם הסדנא הניידת ביצענו גרירות,היו מקרים שגם הותקפנו ובאחד המקרים בשנת 1993 נפגעה סדנא ניידת שלנו מבקבוק תבערה ושני המכונאים שהיו בה נפגעו מכוויות,אני בעצמי הותקפתי עם הגרר הגדול בנסיעה לחברון נזרקה עלי אבן ששברה את החלון הקדמי.בתקופה ההיא עדיין לא היו מכוניות גרר ממוגנות אבנים וירי.

בזכות מיומנותה של המחלקה  היו מקרים שגם אנשים פרטיים בקשו שרות גרירה והתחלנו לגבות מהם תשלום עבור שירותים אלה,גם המשטרה נעזרה במחלקת הגרר במיוחד בעת הצורך לחלץ לכודים מתחת לכלי רכב שנפגעו בתאונות.מספר דני חוויות מהגרירות אני זוכר והיו כאלו שלא ישכחו ממני לעולם במיוחד הגרירות בימי שלג או קרח שהצטבר על הכבישים האוטובוסים היו יורדים מהכביש בצורה כזאת שהחילוץ היה מורכב מאוד,זכור לי מקרה שבו השתמשתי באופנוע שלי לחלץ אוטובוס שקרתה לו תקלה חשמלית במכלליו היה זה יום שלג והאוטובוס נתקע באזור הכותל נשלח אליו גרר שנתקע בכניסה לכותל וכך נחסם הכביש לקחתי את האופנוע הפרטי שלי שהיו לו תיקי צד ובהם ציוד חילוץ והגעתי למקום לא לפני שהמשטרה עצרה אותי ונאלצתי להסביר לשוטרים שאני הולך לחלץ אוטובוס עם אופנוע,הגעתי למקום נכנסתי עם מספר כלים מתחת לאוטובוס ותיקנתי את התקלה  הוריתי לנהג להניע ונוסעים שחיכו בחוץ עלו בחזרה הנהג היה כל כך מופתע שחשב שקבלנו באזור ירושלים אופנועים לחילוץ הוא היה חבר מהצפון הגיע בחזרה לצפון וסיפר שבירושלים מחלקת הגרר מצויידת באופנוע לחילוץ אוטובוסים.מסכם דני תקופת העבודה במחלקת גרר ירושלים הייתה מיוחדת עם כמות של 150 גרירות בחודש הצוות היה מיומן ומגובש עבדנו בכל מזג אוויר ובכל מקום בו הוזעקנו נתנו סיוע גם לצוותים מאזורי גרירות אחרים של אגד.מחלקת הגרר פעלה עד שנת 1995 לאחר פרישתו של דני לגמלא פורקה המחלקה וחבריה פוזרו ביחד עם הסדנאות ורכב הגרר בשלושת מוסכי אגד בירושלים.